Dodržuje Facebook pravidlá? Koronavírus odhalil jeho nedostatky

Facebook oznámil, že bude mazať reklamy, ktoré budú chcieť profitovať na pandémii, ktorú spôsobil koronavírus. Dodržuje Facebook pravidlá, ktoré zaviedol?

Na Slovensku, ale aj vo svete vznikol počas pandémie nedostatok rúšok a respirátorov. “Šikovní” podnikatelia sa chopili šance, začali cez Facebook predávať respirátory a rúška, ktoré boli mnohonásobne predražené oproti ich bežnej cene, za ktorú sa predávali pred pandémiou koronavírusu. “Podnikavci” v snahe predať čo najviac a čo najdrahšie, využívali rôzne triky a uvádzali napríklad, že majú len posledné kusy respirátorov alebo, že práve ich respirátory sú najlepšie a najúčinnejšie. Ľudia sa báli o svoj život a neváhali podporiť kúpou drahých respirátorov tých, ktorí zneužívali vzniknutú situáciu okolo ochorenia COVID-19. Facebook sa chcel dať do “boja” proti tomuto nekalému biznisu.


Mark Zuckerberg, CEO Facebooku, oznámil cez svoj profil, že Facebook sa sústreďuje na zastavení hoaxov a škodlivých dezinformácií. “Je dôležité, aby sa každý mal kde podeliť o svoje skúsenosti, ale ako jasne hovoria naše normy komunity, nie je v poriadku zdieľať niečo, čo ohrozuje ľudí. Takže odstraňujeme nepravdivé tvrdenia a konšpiračné teórie, ktoré označili popredné globálne zdravotnícke organizácie. Blokujeme aj reklamy, ktoré sa snažia využiť situáciu – napríklad tvrdia, že ich produkt dokáže vyliečiť chorobu,” uviedol Zuckerberg. (Celý článok nájdete tu.)


To, že najväčšia sociálna sieť bude blokovať reklamy na respirátory a rúška, uviedol aj šéf tímu pre dozor a integritu reklamy a reklamných produktov Facebooku. Na Twitteri uviedol: “Zakazujeme reklamy a obchodné zoznamy predávajúce lekárske masky na tvár. Monitorujeme COVID19 dôkladne a vykonáme potrebné aktualizácie našich pravidiel, ak uvidíme ľudí, ktorí sa snažia využiť túto núdzovú situáciu v oblasti verejného zdravia. Túto zmenu začneme zavádzať v nasledujúcich dňoch.”


Tvrdenie Facebooku vs. realita


Už viackrát sme videli, že Facebook svoje pravidlá úplne nerešpektuje. Aj napriek jeho údajnému snaženiu sa stále dobre darí dezinformáciám a hoaxom, ktoré sa vďaka sociálnej sieti šíria. Inak tomu nebolo ani v prípade inzercie rúšok a respirátorov. Facebook svojich používateľov “zaplavil” reklamami o tvárových maskách. Podľa našich zistení sa niektorým používateľom mobilnej aplikácie navyše zvýšil počet zobrazovaných reklám v ich timeline.


Malá ukážka ako Facebook “blokoval” reklamy na predaj rúšok a respirátorov